Reportáž z balónu

Náš plánovaný let horkovzdušným balónem začal třikrát úplně stejně: vachrlatou předpovědí počasí. Protože však většinou existovala minimální šance na zlepšení, nebyl nikdy let preventivně zrušen.

Takže nezbývalo než se přesunout do Středočeského kraje - a pak se dvakrát opět vrátit s nepořízenou domů. Až třetí pokus se konečně podařil, a to ještě s hodně odřenýma ušima. Hrozila totiž bouřka, takže se čekalo. Začalo se více než o hodinu později, nervy na špagátě. Přestávalo nás to bavit. Z očekávaného dobrodružství se postupně stávala neumořitelná položka v seznamu povinností, kterou podle zásad time managementu nikdy neodškrtnete jako vyřízenou…

Tentokrát to ale konečně - konečně! - vyšlo. Můj muž je nadšený, já se jako obvykle těšo-bojím. Jsem nervózní. Napadá mě spousta nepříjemných situací, které se nám mohou stát. V nejnevhodnější chvíli nám dojde plyn. Přistaneme na vodě a obrovský plášť nás přikryje a zadusí. Nebo možná spadneme rovnou do lesa a převrátíme se. A úplně nejpravděpodobněji ze všeho přistaneme příliš zprudka a ublížíme si! Fantazie pracuje naplno, zatímco piloti s dobrovolníky připravují balóny. Když se obal naplňuje, musí se konstrukce pořádně držet, aby se plášť nezničil. "Jako tady, podívejte. Včera pán držel špatně, tak teď tady máme díru," ukazuje pilot.

Panebože! Další důvod, proč můžeme spadnout! S hrůzou sleduju ostatní pasažéry. Bojí se taky, nebo jenom já? Pilot registruje můj děs v očích. "Nebojte, to není konstrukční vada. Díra takhle blízko košíku je v pohodě. Hlavně musí být v pořádku lana." (No tak to doufám, že jsou!) Zatímco vyšiluju, můj muž se hrne dopředu, aby s naplňováním pomáhal. Snad ho to nespálí, už teď vypadá trochu přismahle.

Balón se začíná pozvolna nadouvat, až se konečně zvedá nad koš. Konečně je vše ve správné poloze. Pilot nás instruuje, abychom byli připravení vyskočit nahoru. Vypadá důležitě, šteluje ohřívač, kontroluje přístroje. Když jsme konečně vpuštěni dovnitř, dostáváme bezpečnostní instrukce. Je to stejně nepříjemná část plavby jako v letadle: Nechcete slyšet, co se může stát, chcete slyšet, že se to stát nemůže. Ale štěstí přeje připraveným, takže pečlivě nasloucháme. (Jsem moc ráda, že let začíná stoupáním, tedy zvykáním si na výšku, nikoliv skokem do prázdnoty jako u rogala či nedejbože padáku.) Pak konečně odpojujeme kotevní lano, jímž jsme byli dosud přivázáni k pilotovu autu. Letíme! Necháváme pod sebou druhý balón, který popluje za námi. Je to... prostě nádhera!

Za chvíli míjíme náš hlavní objekt zájmu: majestátní Karlštejn. Koukáme, fotíme, nedýcháme. Pilot nám říká pár dalších věcí o plavbě a "ovládání, které je víceméně veškeré žádné," vtipkuje pilot. Jsme jakoby unášeni větrem, protože jediné, co máme, je směr větru a horký či méně horký vzduch, kterým ovládáme klesání a stoupání.

Pokračujeme dál. Kopcovitá krajina nabízí nečekaně spoustu dalších zážitků. Když se blížíme nad jeden z kopců, trnu hrůzou. Letíme proklatě nízko! Balón reaguje jen velmi pomalu na pilotovy pokyny. Ačkoliv pořád přitápí, přitápí, balón se ne a ne zvednout...., reaguje až za několik minut. Špičky nejbližších stromů se k nám nebezpečně přibližují... Moje fantazie už jede zase naplno. Představuju si nás, jak visíme na stromě, propadáváme větvemi, cítím ty nárazy, bolest... a nakonec stromy pod košem míjíme o pár metrů (údajně; mně to tedy připadalo jako pár centimetrů). Dále letíme poměrně vysoko nad údolím, pořád stoupáme.

Sledujeme mrňavou lidskou krajinku pod námi, překvapeně nasloucháme tamním zvukům - dost hlasitě slyšíme štěkat psa, kterého chvíli pod sebou pozorujeme. Spekulujeme, zda může štěkat na nás, protože to tak opravdu působí. Pak míříme k dalšímu kopci. Sakra, je tam vysílač a my míříme přímo na něj! A pořád... a po pár minutách zase... Nemůžu se na to dívat! Fotím prodlužující se večerní stíny nad krajinou a zaujme mě zrovna nejvíc ten náš. Když najdu odvahu se podívat zpátky k vysílači, je to dobrý. Stočili jsme se víc doleva. Uf!

Za kopcem přelétáme nad dálnicí. Je to strašný šrumec, přestože provoz je teď večer minimální. Z krásného vesnického ticha se náhle ocitáme zpátky uprostřed civilizace. Je to docela deprimující. Takhle nějak nás musí vnímat zvířata v přírodě. Jsme narušitelé ticha a krásy... Za dálnici se pilot pokusí o první přistání. Přímo naproti nám se nachází mírně svažitá louka, která sice začíná několika stromy, ale to snad vyjde. Klesáme níž a níž, přibližujeme se. Jenomže nás to začíná stále intenzivněji táhnout doleva. Přízemní vítr se změnil. Pilot začíná znovu přitápět a my pokračujeme v krasoplavbě. Přichází další luxusní část - proplouvá kolem nás druhý balón, který nás celkem svižně dohnal a předehnal, je menší a lehčí. V tom vzdušném setkání je všeobjímající klid!

Nyní nás čeká už jen poslední část - přistání. Toho se bojím nejvíc, a tak mě moc nepotěší, když nás po chvíli klesání pilot instruuje: "Víte, jak jsem vám říkal, že když to bude tvrdší přistání, máte se schovat hlouběji do koše a zapřít nohama? Tak dneska to bude tvrdší přistání." Mám to ale štěstí, myslím si ironicky, a než se schoulím podle instrukcí, naposledy kontroluju přibližující se terén. Nebude to právě lehké. Hned za lesem, k němuž klesáme, je mírně zvlněná krajina - vpředu vysoko vzrostlé pole, za ním louka a na ní sloupy elektrického vedení. Musíme se tam vmáčknout přesně! ... Sotva se zabalím dovnitř, přichází náraz. Koš se převrací na bok, ale balón nás táhne pořád vpřed. Intenzivně drkotáme po louce. Sotva se pohyb zpomalí, pilot žene chlapy ven. "Chytněte rychle tyhle lana a utíkejte vpravo, ať udržíme balón od těch stromů!" Muži vyskakují a utíkají po louce nahoru. Balón se nekontrolovaně kutálí. Je to obrovský kolos, ale vítr si s ním hraje jako s míčkem do bazénu. Chvíli to působí děsivě, chlapi vší silou rvou lano, ale naštěstí se konečně daří pohyb zastavit. Chladnoucí vzduch uvnitř pláště bere monstru tvar i energii. Máme to! A nikomu se nic nestalo. Ani balónu ne.

Než stihneme balón vypustit a zabalit, přijíždí několik vozů. První jsou lidé z nedaleké vesnice, působí vyplašeně, ale jsou rádi, že se nám nic nestalo. "My si mysleli, že jste se zřítili do lesa! Byli jste tak nízko!" (Zajímavé je, že mně to nepřišlo tak blízko stromů jako předtím na kopci, ale kdoví.) Pak se přijede podívat majitel pole, zda jsme mu ho nezničili - i on odjíždí spokojen, protože náš pilot se opravdu trefil do toho úplně nejbezpečního prostoru pro všechny. Nakonec dorazí pilotovi pomocníci, aby nás odvezli zpátky na start. Plni dojmů jsme pasováni na vzduchoplavce, já konkrétně na "baronku Renatu z Chyňavy" (místo je určeno přistáním).

Byl to opravdu moc krásný zážitek! Doporučuju! Podruhé už bych se asi tolik nebála... Ale radši nic neslibuju, znám se.

Článek vyšel i na: webmagazin.cz

Autor: Renata Šindelářová | úterý 9.8.2022 6:28 | karma článku: 12,50 | přečteno: 244x

Ze slovinských Alp

Oblíbená destinace s dechberoucími výhledy i prima koupáním. Úžasné hory, které můžete buď pouze obcházet, nebo se odhodlat a pěkně si je vyšlápnout. Lanovek je tu ale poskrovnu, takže pro lenochy to úplně není...

3.7.2023 v 8:43 | Karma: 17,03 | Přečteno: 299x | Diskuse| Fotoblogy

Chlupaté štěstí

Nekonečný prostor v našem srdci otevírají naši (nejen) chlupatí mazlíčci. Přináší nám do života hodně radosti, která je na konci vykoupená bolestí, ale tak už to holt na světě chodí - jen proto se jich nevzdáme. Milujeme je!

18.7.2022 v 7:00 | Karma: 18,10 | Přečteno: 288x | Diskuse| Fotoblogy

Svět plný zvířat - zatím

Planeta Země právě prožívá masové vymírání druhů. Jeho příčinou není dramatická událost, ale bezohledná lidská činnost. S láskou k přírodě a úctou k životu děkuji za každý přeživší druh, který to zatím nevzdal.

14.7.2022 v 18:17 | Karma: 13,31 | Přečteno: 177x | Diskuse| Fotoblogy

Ladím jaro

Do mého ticha, ač nikam nepospíchá, jaro už dýchá... (... a probudilo ve mně touhu složit k pár fotkám haiku)

19.2.2022 v 20:31 | Karma: 14,34 | Přečteno: 174x | Diskuse| Fotoblogy

Renata Šindelářová

Odevzdat duše do vesmírného depozitu!

Naše planeta umírá. Pokud jste si toho dosud nevšimli, žijete buď ve sladké nevědomosti, při níž popíráte svůj selský rozum, nebo to zcela záměrně ignorujete - a tím pádem asi nemá smysl se k tomu víc vyjadřovat.

15.9.2021 v 22:54 | Karma: 14,11 | Přečteno: 395x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Renata Šindelářová

Fascinován ženou - již od svého poprvé

Fotografovo poprvé? Snad když spatří odraz v kapce rosy... Milan Pecho v něm zahlédl ženu a od té doby fotí. Ženy nahé i polonahé, ženy vzrušující i šokující, ženy doufající i zklamané.

1.9.2021 v 7:10 | Karma: 25,21 | Přečteno: 1399x | Diskuse| Ona

Fotoreportáž z Máchova kraje

Před pár dny jsem se vrátila z Máchova kraje. Ač to nebyl záměr, Bezděz nechybí na fotkách z každého dne, ze všech výletů.

30.7.2021 v 15:44 | Karma: 14,94 | Přečteno: 308x | Diskuse| Fotoblogy

Zpod hradních víček

Rozbíjíme jednotvárnost večerů a vyrážíme na večerní výšlap na zříceninu Lestkova. Pod námi je Klášterec nad Ohří a Šumná, za nimi poklidně leží Krušné hory. Z uplácané peřiny hor rozzářené sluncem směle trčí prstík Klínovce...

24.5.2021 v 20:50 | Karma: 11,72 | Přečteno: 151x | Diskuse| Fotoblogy

Za domem vodopád

Když máme kousek od domu okouzlující místo, jehož atmosféra nás dobíjí, je to zázrak. Příroda čaruje nejen v krajině, ale též v naší mysli...

14.4.2021 v 17:44 | Karma: 17,66 | Přečteno: 284x | Diskuse| Fotoblogy

A. Einstein: Představivost tě dostane všude

Na karanténě se mi líbí jedna jediná věc. Mám spoustu ničím nepřerušovaného času, během kterého mohu tvořit. Jak řekl sám Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“

20.11.2020 v 8:52 | Karma: 7,40 | Přečteno: 196x | Diskuse| Osobní

Gamebook = 3 v jednom: čtení, zábava, učení

Vzdělávací gamebooky pro děti jsou inspirující alternativou četby. Díky mnoha úkolům jsou knihy interaktivní a malé čtenáře více baví.

19.11.2020 v 13:30 | Karma: 3,63 | Přečteno: 191x | Diskuse| Poezie a próza

Covidové odběry pod mikroskopem

Byla jsem požádána, abych přesněji popsala svou zkušenost s odběry na covid - zda jsem čekala frontu nebo jestli je to tak nepříjemné, jak se šušká

2.11.2020 v 8:54 | Karma: 15,08 | Přečteno: 782x | Diskuse| Osobní

Covid v praxi

Naše rodinná zkušenost s průběhem testování a můj pohled na smysluplnost některých vládních opatření

31.10.2020 v 14:38 | Karma: 24,21 | Přečteno: 1277x | Diskuse| Společnost

Renata Šindelářová

Úroveň vzdělanosti na průměrné základní škole? Zoufalá!

Na začátku října jsem strávila několik dní na základní škole, kde jsem dělala s dětmi projekt "Tvoříme noviny". Zkušenost k nezaplacení, v sedmých a osmých třídách je to docela mazec.

23.10.2020 v 10:41 | Karma: 33,10 | Přečteno: 1294x | Diskuse| Společnost

Renata Šindelářová

Lockdown? Dobře, ale pro nejrizikovější skupinu!

Nemělo by největší smysl zavést lockdown pouze pro nejrizikovější skupinu, pro důchodce? Zlatá střední cesta přijatelná pro všechny.

19.10.2020 v 13:52 | Karma: 18,00 | Přečteno: 845x | Diskuse| Společnost

Renata Šindelářová

Západ slunce nad Velkým knížecím rybníkem

A není to kýč! Je to hra barev, rozjímání, inspirace a očekávání. Radostné napětí s prstem na spoušti. Je to jedinečný okamžik, který přestože se v drobných obměnách odehrává každý den, nikdy není úplně stejný.

5.8.2020 v 23:38 | Karma: 10,99 | Přečteno: 185x | Diskuse| Fotoblogy

Mrtvolky všude kolem nás

Pesticidy nezabíjí jenom škůdce, vyvražďují také tolik užitečná a pro život nás všech nezbytná včelstva. Týká se ale také mnoha dalších zvířat. Trávení hrabošů následně způsobuje smrt dravých ptáků.

28.5.2020 v 13:02 | Karma: 12,21 | Přečteno: 234x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Ženy nestojí o hlupáky!

Nakolik je pro ženy důležitá inteligence a fyzická přitažlivost? A záleží jim třeba na vzdělání? Traduje se, že správně by měl muž mít vyšší nebo aspoň stejné vzdělání jako jeho partnerka. Záleží na tom však ženám doopravdy?

16.4.2020 v 9:44 | Karma: 18,96 | Přečteno: 682x | Diskuse| Ona

Jak poznáte výjimečnou ženu

Ze souboru povídek Okamžiky jeden takový obyčejný kousek, který se svou posedlostí k čistotě hodí k téhle koronavirové době. Každý holt máme nějakou úchylku. Nestyďme se za ni, pojďme na ni s humorem.

5.4.2020 v 20:54 | Karma: 8,86 | Přečteno: 291x | Diskuse| Ona

Renata Šindelářová

Svět už nikdy nebude stejný

Pandemie koronaviru nás mění. Všichni si uvědomujeme, že je a ještě bude natolik rozsáhlá, že zcela odchýlí křivku současného vývoje jiným směrem. Ne nutně špatným. Možná nás to vrátí zpátky k sobě a ke skutečným hodnotám.

27.3.2020 v 6:40 | Karma: 14,16 | Přečteno: 340x | Diskuse| Osobní
Spisovatelka  (www.literarnistrom.cz), která ráda fotí, sportuje, tančí, medituje, ale úplně nejraději ze všeho se směje.