Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Expozice in vivo

Jedna z metod, jak se zbavit nějaké fobie, prý je úmyslně se vystavit právě té situaci, které se tak obáváte. Expozice in vivo, nazývají to odborníci. Tak jsem si to tedy na vlastní kůži vyzkoušela. 

Protože mám strach z výšek, vyrazila jsem se svým mužem zlézat hory. A rovnou pěkně s horolezeckou výbavou. Léčba šokem. Když mě naposledy ze zábradlí na rozhledně sundavali jeřábem, rozhodla jsem se, že s tím musím něco udělat. Tak teď tedy budu viset na skále na laně a karabinách. V každé životní situaci prý máme vždycky volbu ze dvou možností... Takže buď tohle nepřežiju, nebo můj strach z výšek navždycky vyšumí do prázdna – takže doufám, že posmrtný život opravdu existuje!
 
Přiznávám, že trošičku jsem si ferratové lezení nacvičovala už ve výšce pár metrů nad zemí. Docela to šlo. Dolů jsem se moc nedívala a v případě nouze jsem využívala své pevné gelové nehty, které se tak výborně zarývaly do půdy, dřeva i kůže spolulezců. Jen jednou jsem uvažovala o záchranářském vrtulníku, když jsem se zasekla na lanovém mostě. Nakonec jsem si to rozmyslela: představa prázdného prostoru pod letícím vrtulníkem byla tak děsivá, že jsem zbytek lana  - alespoň nějaké jistoty - přeběhla jak kočka střechu. No vida - když se chce, všechno jde!

Zkušenosti tedy mám a vím, do čeho jdu. Můžeme začít. Uf, trochu se mi točí hlava, když se podívám nahoru na náš dnešní cíl. Rozdíl snad bude jenom v té výšce? Zatím to nemusím řešit. To nejhorší mě čeká až za chvíli. Zatím jdeme po normální turistické trase. Cesta nic moc, samý kámen a kořen, ale zase nemám moc času se rozhlížet, musím se koukat pod nohy. Je to makačka. Když je někde cesta, vede nad tím nejpříkřejším svahem. Když jsou někde schody, jsou vysoké jak překážky pro koně. Zábradlí tu asi měli měděný, že jim ho ukradli.

Jdeme a jdeme a domečky pod námi jsou stále menší a menší. Auta vypadají jako angličáky, pak jako razítko na nehty, nakonec už nejdou rozeznat. Vidím jen silnice, široké jak šňůrky na záclony. A já přitom pořád ještě nevyšplhala ani do míst, kde začíná zajištěná ferratová cesta, kde jsme měli lézt! Povytahuju si popruhy s těžkým batohem plným úvazků, lan a dlouhého vedení - možná to nebyl zase tak dobrý nápad! Bojím se. Že mi uklouzne noha…. Že se mi zamotá hlava…. Že se kamení pod mýma nohama utrhne… Že spadnu až ... fuj, ani podívat se tam dolů nemůžu!

Uklidňuje mě vlastně jen jediné: nejsme tu sami. Naopak, je tu provoz jak u kasy v marketu ve čtyři odpoledne. Narváno. Všichni tihle lidé tu dnes určitě nezemřou, že ne? Ráda bych našla oporu alespoň ve statistice. Dívám se těm cvokům očí: ne, nejsou dementní. Nejsem si jistá, co čtou oni v těch mých. Nějaká pěkná diagnóza by se mi hodila jako omluvenka. Proč to teď vzdávám. Vlastně jsme na začátku. Ale ze mě už strach odkapává. Třese mi nohama. Křiví mi obličej do quasimodovské grimasy. Ne, proboha, nefoťte mě!
 
Konečně jsme došli do místa, kde jsme se navazovali na lano. Uf, aspoň nějaká jistota. Když spadnu, možná si úplně nezlomím vaz, odnese to třeba jenom pár kostí... Moje radost netrvá dlouho. Italové šílení! Ukazuje se, že umístili ferratová lana jen tam, kde se jim zrovna chtělo. Bojuju se sebou, když se mám na dalšího půl kilometru cesty odjistit.

Můj muž se mezitím kochá. "Tady je to tak nádherný! Takový vzdušný! Podívej na ten výhled!" Nemůžu. Nechci. Běžím se vyzvracet. Chytím se jediného stromu, který potkáme, tak pevně, že to zcela vyvrací všechny lékařské teorie o vymizení uchopovacího reflexu ve čtvrtém měsíci. Už nikdy mě odtud nikdo neodlepí. A pak to uvidím... přímo přede mnou stojí pod skalou kříž. Panebože! Chudák Riccardo! Chce se mi brečet. Trochu kvůli němu, i když on už to má aspoň za sebou, daleko víc kvůli sobě.

Sakra, říkám si, kdy už přijde ten okamžik, že to ze mě všechno spadne a bude mi to jedno? Kam až musím zajít? Psychologickou příručku jsem bohužel nechala dole v kempu.

Vyškrábali jsme se na vrchol. Nechápu, jak jsem to dokázala, ale asi je to tím, že jsem tak trochu v tranzu. Posunuju se instinktivně. Mozek jsem dávno vypla. Jedu na automat. Vrchol je velký asi jako naše koupelna. Nikdy bych nevěřila, že se do naší koupelny vměstná patnáct lidí. A vida, vejde! Postavím se na zdánlivě nejbezpečnější místo - doprostřed - a s podezřením se zahledím k obloze: co kdyby teď opravdu hodně fouklo? Pro jistotu si radši sedám. Těm cvokům, co tu jsou se mnou, je to ale jedno, klidně si tu svačí, fotí se, naklánějí přes okraj - no, fuj! Já nejedla od rána, ale je jasné, že by to ani nešlo. Momentálně mám žaludek menší než špendlíkovou hlavičku.

Jdeme dolů. Snazší turistickou cestou, i když i tady je to docela síla. Jak jsem níž a níž, každým krokem pookřávám. Na ulicích zase rozpoznávám domy, auta, pak už i lidi. Začíná mi to docházet - asi to vážně přežiju! Dostavuje se euforie. Můj muž si ji vysvětluje jinak. Spokojeně se na mě usmívá. „Hezký, viď? Tak zítra si to dáme znovu?“

Ta představa ve mně navozuje spíš pocit začínající úplavice než touhu po dobrodružství. Tak je to jasný, vědecky prověřeno: expozice in vivo je pěkná kravina. Na mě to tedy určitě nefunguje! Mám strach pořád. Jenomže na druhou stranu… Když uvážím, že se bojím pavouků, vody, výšek, tmy, silničního provozu, vrahů, zlodějů, bolesti, … budu muset do konce života trčet doma, zamčená na tři západy, a ani tak není jisté, že budu v klidu. Vždycky si najdu důvod, proč se bát. Takhle to chci? Prožít život ve strachu? Ne!

Tak jinak. Vezmu svého muže za ruku. Potřebuju jeho podporu, jistotu, optimismus. A zítra? No dobře. Nechci, ale jdu do toho zase. Kvůli sobě. Své budoucnosti. Dříve či později si přece musím na ten pohled shora dolů zvyknout! Nebo ne? Vždyť když se dívám zpětně na ty fotky, vlastně tam bylo fakt krásně.

Hmm. Tak možná že expozice in vivo přece nakonec funguje. (Když mám odvahu to zkusit znovu.) Nepřišlo to sice jako blesk z čistého nebe, ale možná že rozum postupně ty emoce přepere...

Původní verze příspěvku vyšla i na: seniortip.cz

Autor: Renata Šindelářová | úterý 10.7.2018 17:12 | karma článku: 14,64 | přečteno: 398x
  • Další články autora

Renata Šindelářová

Ze slovinských Alp

Oblíbená destinace s dechberoucími výhledy i prima koupáním. Úžasné hory, které můžete buď pouze obcházet, nebo se odhodlat a pěkně si je vyšlápnout. Lanovek je tu ale poskrovnu, takže pro lenochy to úplně není...

3.7.2023 v 8:43 | Karma: 17,03 | Přečteno: 299x | Diskuse| Fotoblogy

Renata Šindelářová

Reportáž z balónu

Náš plánovaný let horkovzdušným balónem začal třikrát úplně stejně: vachrlatou předpovědí počasí. Protože však většinou existovala minimální šance na zlepšení, nebyl nikdy let preventivně zrušen.

9.8.2022 v 6:28 | Karma: 12,50 | Přečteno: 244x | Diskuse| Cestování

Renata Šindelářová

Chlupaté štěstí

Nekonečný prostor v našem srdci otevírají naši (nejen) chlupatí mazlíčci. Přináší nám do života hodně radosti, která je na konci vykoupená bolestí, ale tak už to holt na světě chodí - jen proto se jich nevzdáme. Milujeme je!

18.7.2022 v 7:00 | Karma: 18,10 | Přečteno: 288x | Diskuse| Fotoblogy

Renata Šindelářová

Svět plný zvířat - zatím

Planeta Země právě prožívá masové vymírání druhů. Jeho příčinou není dramatická událost, ale bezohledná lidská činnost. S láskou k přírodě a úctou k životu děkuji za každý přeživší druh, který to zatím nevzdal.

14.7.2022 v 18:17 | Karma: 13,31 | Přečteno: 177x | Diskuse| Fotoblogy

Renata Šindelářová

Ladím jaro

Do mého ticha, ač nikam nepospíchá, jaro už dýchá... (... a probudilo ve mně touhu složit k pár fotkám haiku)

19.2.2022 v 20:31 | Karma: 14,34 | Přečteno: 174x | Diskuse| Fotoblogy

Renata Šindelářová

Odevzdat duše do vesmírného depozitu!

Naše planeta umírá. Pokud jste si toho dosud nevšimli, žijete buď ve sladké nevědomosti, při níž popíráte svůj selský rozum, nebo to zcela záměrně ignorujete - a tím pádem asi nemá smysl se k tomu víc vyjadřovat.

15.9.2021 v 22:54 | Karma: 14,11 | Přečteno: 395x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Renata Šindelářová

Fascinován ženou - již od svého poprvé

Fotografovo poprvé? Snad když spatří odraz v kapce rosy... Milan Pecho v něm zahlédl ženu a od té doby fotí. Ženy nahé i polonahé, ženy vzrušující i šokující, ženy doufající i zklamané.

1.9.2021 v 7:10 | Karma: 25,21 | Přečteno: 1399x | Diskuse| Ona

Renata Šindelářová

Fotoreportáž z Máchova kraje

Před pár dny jsem se vrátila z Máchova kraje. Ač to nebyl záměr, Bezděz nechybí na fotkách z každého dne, ze všech výletů.

30.7.2021 v 15:44 | Karma: 14,94 | Přečteno: 308x | Diskuse| Fotoblogy

Renata Šindelářová

Zpod hradních víček

Rozbíjíme jednotvárnost večerů a vyrážíme na večerní výšlap na zříceninu Lestkova. Pod námi je Klášterec nad Ohří a Šumná, za nimi poklidně leží Krušné hory. Z uplácané peřiny hor rozzářené sluncem směle trčí prstík Klínovce...

24.5.2021 v 20:50 | Karma: 11,72 | Přečteno: 151x | Diskuse| Fotoblogy

Renata Šindelářová

Za domem vodopád

Když máme kousek od domu okouzlující místo, jehož atmosféra nás dobíjí, je to zázrak. Příroda čaruje nejen v krajině, ale též v naší mysli...

14.4.2021 v 17:44 | Karma: 17,66 | Přečteno: 284x | Diskuse| Fotoblogy

Renata Šindelářová

A. Einstein: Představivost tě dostane všude

Na karanténě se mi líbí jedna jediná věc. Mám spoustu ničím nepřerušovaného času, během kterého mohu tvořit. Jak řekl sám Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“

20.11.2020 v 8:52 | Karma: 7,40 | Přečteno: 196x | Diskuse| Osobní

Renata Šindelářová

Gamebook = 3 v jednom: čtení, zábava, učení

Vzdělávací gamebooky pro děti jsou inspirující alternativou četby. Díky mnoha úkolům jsou knihy interaktivní a malé čtenáře více baví.

19.11.2020 v 13:30 | Karma: 3,63 | Přečteno: 191x | Diskuse| Poezie a próza

Renata Šindelářová

Covidové odběry pod mikroskopem

Byla jsem požádána, abych přesněji popsala svou zkušenost s odběry na covid - zda jsem čekala frontu nebo jestli je to tak nepříjemné, jak se šušká

2.11.2020 v 8:54 | Karma: 15,08 | Přečteno: 782x | Diskuse| Osobní

Renata Šindelářová

Covid v praxi

Naše rodinná zkušenost s průběhem testování a můj pohled na smysluplnost některých vládních opatření

31.10.2020 v 14:38 | Karma: 24,21 | Přečteno: 1277x | Diskuse| Společnost

Renata Šindelářová

Úroveň vzdělanosti na průměrné základní škole? Zoufalá!

Na začátku října jsem strávila několik dní na základní škole, kde jsem dělala s dětmi projekt "Tvoříme noviny". Zkušenost k nezaplacení, v sedmých a osmých třídách je to docela mazec.

23.10.2020 v 10:41 | Karma: 33,10 | Přečteno: 1294x | Diskuse| Společnost

Renata Šindelářová

Lockdown? Dobře, ale pro nejrizikovější skupinu!

Nemělo by největší smysl zavést lockdown pouze pro nejrizikovější skupinu, pro důchodce? Zlatá střední cesta přijatelná pro všechny.

19.10.2020 v 13:52 | Karma: 18,00 | Přečteno: 845x | Diskuse| Společnost

Renata Šindelářová

Západ slunce nad Velkým knížecím rybníkem

A není to kýč! Je to hra barev, rozjímání, inspirace a očekávání. Radostné napětí s prstem na spoušti. Je to jedinečný okamžik, který přestože se v drobných obměnách odehrává každý den, nikdy není úplně stejný.

5.8.2020 v 23:38 | Karma: 10,99 | Přečteno: 185x | Diskuse| Fotoblogy

Renata Šindelářová

Mrtvolky všude kolem nás

Pesticidy nezabíjí jenom škůdce, vyvražďují také tolik užitečná a pro život nás všech nezbytná včelstva. Týká se ale také mnoha dalších zvířat. Trávení hrabošů následně způsobuje smrt dravých ptáků.

28.5.2020 v 13:02 | Karma: 12,21 | Přečteno: 234x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Renata Šindelářová

Ženy nestojí o hlupáky!

Nakolik je pro ženy důležitá inteligence a fyzická přitažlivost? A záleží jim třeba na vzdělání? Traduje se, že správně by měl muž mít vyšší nebo aspoň stejné vzdělání jako jeho partnerka. Záleží na tom však ženám doopravdy?

16.4.2020 v 9:44 | Karma: 18,96 | Přečteno: 682x | Diskuse| Ona

Renata Šindelářová

Jak poznáte výjimečnou ženu

Ze souboru povídek Okamžiky jeden takový obyčejný kousek, který se svou posedlostí k čistotě hodí k téhle koronavirové době. Každý holt máme nějakou úchylku. Nestyďme se za ni, pojďme na ni s humorem.

5.4.2020 v 20:54 | Karma: 8,86 | Přečteno: 291x | Diskuse| Ona
  • Počet článků 78
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 687x
Spisovatelka  (www.literarnistrom.cz), která ráda fotí, sportuje, tančí, medituje, ale úplně nejraději ze všeho se směje.